Mogan Gh.L., Butilă E.V.,
Buzdugan I.D. Proiectarea reductoarelor conico-cilindrice. Universitatea Transilvania din Braşov |
Ghid.13.1.3 Verificare arbori
intermediari ai RConCil cu FEA (ANSYS) |
1. SCHEME
DE ÎNCĂRCARE A ARBORELUI INTERMEDIAR |
1.1 Schema
forţelor de încărcare a arborelui intermediar al RConCil HH |
|
1.2 Schema forţelor de încărcare a arborelui intermediar al RConCil HV |
|
1.3 Schema forţelor de încărcare a arborelui intermediar al RConCil VH |
|
1.4 Schema forţelor de încărcare a arborelui intermediar al RConCil VV |
|
2. DATE DE INTRARE |
Modelul
FEA, conform ANSYS -
pentru
variantele HH și VV -
pentru
variantele HV și VH Date
necesare - Coordonatele punctului de aplicație a forțelor care acționează asupra roții conice (0, dm2/2, -Lc) unde, dm2 reprezintă diametrul mediu al roții conice (Ex.6.1.1), Lc - distanţa de la conul suplimentar mediu al roţii conice, unde acţionează forţele din angrenaj (secţiunea mediană), la suprafaţa de rezemare a acesteia pe arbore (modele de mai sus); se determină prin măsurare din modelul 3D al roţii conice. - Coordonatele punctului de aplicație a forțelor care acționează asupra pinionului cilindric: (0, - dw1/2, b1/2), pentru variantele HH și VV; (dw1/2, 0, b1/2), pentru variantele HV și VH; dw1 și b1 reprezintă diametrul de rostogolire și respectiv lungimea pinionului cilindric (Ex.6.2.1). -
Forţele de încărcare a roţii conice: tangenţială,
-
Forţele de încărcare a roţii cilindrice:
tangenţială, -
Caracteristicile
materialului: E = 2 . 1011
Pa, modulul de elasticitate al materialului după tratamentul termic; υ =
0,3 – coeficientul Poisson (aceste valori sunt setate implicit de modulul
Workbanch ANSYS); rezistența la curgere σc (Ex.4.2.1); coeficientul de siguranță admisibil
pentru solicitările de rezistență, ca = 1,5…2. Obs. Modelele de analiză din figurile de mai sus conțin și reazemele: R1 și R2 care simulează rulmenții (permit rotirea arborelui în jurul axelor acestora și R3 care asigură fixarea spațială (anulează deplasările de translație și de rotație în jurul axei proprii) |
3. LANSAREA APLICAŢIEI |
Deschiderea modelului
3D (de tip CATPart) și salvarea acestuia ca fișier igs sau stp în
CATIA [se va activa din folderul cu
modele 3D CATIA cu ¿ aplicația Deschiderea mediului Workbanch
(ANSYS) ¿ Încărcare model
geometric
Salvarea
modelului ¿ |
4. PREPROCESARE
DATELOR ÎN WORBANCH (ANSYS) (Anexa.13.1.3.1 Descrierea modulului
WORKBANCH ANSYS) |
Modelul
geometric Încărcarea
modulului DesignModeler Modificare
unitate de măsură lungimi ¿ Discretizarea
modelului Încărcarea
modulului DesignModeler ¿ Discretizare
automată
Modificare
discretizare
Obs.
În cazul variantei de dicretizare Modelarea
constrângerilor Modelarea
constrângerilor induse de rulmenți ¿ ¿ ¿ ¿
a
b
c
d Modelarea
constrângerii de fixare spațială (pentru anularea mișcării de
rigid liber) ¿ ¿ [se va activa caracteristica,
¿ [se introduce în casetele
associate a b Modelarea încărcărilor Modelarea încărcărilor în zona
roții conice ¿ [se va activa caracteristica,
¿ ¿ [se introduce în casetele
associate [se va activa caracteristica,
¿ [se introduce în casetele
associate a b Obs. După finalizarea introducerii datelor
fereastra are structura: Modelarea încărcărilor în zona pinionului
cilindric -
pentru
variantele HH și VV ¿ [se va activa caracteristica,
¿ ¿ [se introduce în casetele
associate [se va activa caracteristica,
¿ [se introduce în casetele
associate a b Obs. După finalizarea introducerii datelor
fereastra are structura: Fereastra principală după
introducerea constrângerilor și încărcărilor -
pentru
variantele HV și VH ¿ [se va activa caracteristica,
¿ ¿ [se introduce în casetele
associate [se va activa caracteristica,
¿ [se introduce în casetele
associate a b Obs. După finalizarea introducerii datelor fereastra
are structura: Fereastra principală după
introducerea constrângerilor și încărcărilor Salvarea
modelului ¿ Setarea rezultatelor Setarea
deplasărilor totale ¿ Setarea
tensiunilor echivalente ¿ Setarea
reacțiunii asociate rulmentului din stânga ¿ Setarea
reacțiunii asociate rulmentului din dreapta ¿ Arborele
specificațiilor după introducea setărilor rezultatelor |
5.
REZOLVAREA MODELULUI |
|
6. POSTPROCESAREA
REZULTATELOR |
6.1
Postprocesarea datelor obținute cu modelul FEA asociat variantelor HH
și VV |
Vizualizarea
deplasărilor totale ¿ Verificare la deformații
liniare (săgeți) în zona angrenajului v ≤ va; va =
(0,01…0,03) * mn = (0,01…0,03)
* 4 = 0,04…0,12 mm; 0,035 < 0,04…0,12 mm (se verifică). Semnificații:
v – săgeata maximă indicată în legenda Total Deformation; va – săgeata admisibilă, mn – modulul
normal. Vizualizarea
tensiunilor echivalente
(von-Mises) ¿
Verificarea la solicitări compuse σvM < σa; σa = σc/c =
750/(1,5…2) = (350…500) MPa; 152,08 < (350…500)
MPa (se verifică). Semnificații: σvM – tensiunea echivalentă (von-Mises) maximă din legenda Equivalent Stress, σa – tensiunea admisibilă la tracțiune, c – coeficientul de siguranță.
¿ Vizualizarea
forței de reacțiune asociată rulmentului din dreapta ¿
|
6.2 Postprocesarea datelor obținute
cu modelul FEA asociat variantelor HV și VH
|
Vizualizarea
deplasărilor totale ¿ Verificare la deformații
liniare (săgeți) în zona angrenajului v ≤ va; va =
(0,01…0,03) * mn = (0,01…0,03)
* 4 = 0,04…0,12 mm; 0,03 < 0,04…0,12 mm (se verifică). Semnificații:
v – săgeata maximă indicată în legenda Total Deformation; va – săgeata admisibilă, mn – modulul
normal. Vizualizarea
tensiunilor echivalente
(von-Mises) ¿
Verificarea la solicitări compuse σvM < σa; σa = σc/c =
750/(1,5…2) = (350…500) MPa; 128,9 < (350…500) MPa
(se verifică). Semnificații: σvM – tensiunea
echivalentă (von-Mises) maximă din legenda Equivalent Stress, σa
– tensiunea admisibilă la tracțiune, c – coeficientul de siguranță. Vizualizarea
forței de reacțiune asociată rulmentului din stânga ¿ Vizualizarea
forței de reacțiune asociată rulmentului din dreapta ¿
|